
Op de aquarellen van Louise van Panhuys dringt de harde werkelijkheid van slavernij zich nergens op. Toch zijn haar aquarellen van onschatbare waarde voor iedereen die zich bijvoorbeeld een voorstelling wil maken van Paramaribo van voor de grote stadsbrand in 1821; de huizen in het oude centrum waren niet zoals nu wit met donkergroene kozijnen, maar hadden verschillende kleuren. Soms zijn mensen in beeld, wat bijvoorbeeld een idee geeft van de kleding die toen gedragen werd. Ofwel, het gaat om belangrijk erfgoed. Wat zien we op de aquarellen van Middachten? Welke verhalen zitten erin besloten? Wie was Louise van Panhuys en wat is haar relatie met Suriname? Hoe zijn de aquarellen op Middachten terecht gekomen? Ofwel, wat heeft Middachten te maken met Suriname? In deze driedelige serie komen bovenstaande vragen aan bod.
Lees hier deel 1, deel 2 en deel 3.
Geïnteresseerd in meer verhalen over het slavernijverleden van Gelderland, Nederland of de wereld? Kijk dan vooral op de website van Mapping Slavery.
Ineke Mok, CC-BY
Sporen van slavernijverleden
Oost - West
Personen
1700-1800
Rheden
Arnhem e.o.