Wrakstukken van een Duitse Messerschmitt ME-262 straaljager zijn bij toeval naar boven gekomen bij onderzoek naar bomkraters. De soldaten gebruikten de kraters veelvuldig als gat om vuilnis in te dumpen in de nabijheid het vliegveld Deelen.
Een van de kraters bevatte tot ieders verbazing de kenmerkende neus, met de vier openingen voor de boordwapens. Onmiskenbaar een ME-262. Vijf minuten later werd ook de gepantserde voorruit gevonden die onmiskenbaar Me-262 is. Daarnaast kwamen 2 (behoorlijk zeldzame) MK-108 boordkanonnen naar boven.
Dit toestel is niet compleet dus de kans dat het een crash site is, leek zeer klein. Er werden heel veel losse delen geborgen, waaronder die van de JUMO-004 jets en later de loodzware hoofd vleugel balk met landingsgestel en nog een enorm vleugel deel onder uit het gat. Aan de onderzijde was nog duidelijk het Duitse kruis zichtbaar.
Direct na de vondst begon de conservering en onderzoek. Het moest snel en vakkundig gebeuren om verslechtering van de nog goed zichtbare camouflage en kentekens te behouden. Tegelijkertijd werd met het onderzoek begonnen. In september 1944 waren er nog maar 91 van de totaal 1368. Dat beperkt het aantal al. Voor zover ons bekend kwamen er in het totaal 9 ME-262’s naar beneden tijdens de gehele oorlog, waarvan zes in Brabant, een in Friesland, een in Vorden, delen geborgen door 'Arga' en een in Elden.
Alleen Elden ligt dicht bij het toen Duitse vliegveld Deelen. Voor alle andere plekken zou het logischer zijn andere dichterbij zijnde vliegvelden te gebruiken. Het lag dus al voor de hand dat het toestel de dag of dagen na de crash geborgen werd en naar Deelen gebracht. Ooggetuigen bevestigen dit. Zeker is dat het vliegtuig wrak in het veld in Elden zwaar bewaakt werd en zelfs afgedekt was. De Duitsers zullen hem wel zo snel mogelijk hebben willen bergen. Ze hadden hier twee goede redenen voor. Ten eerste was het een volledig nieuw, zeker geheim toestel. Ten tweede was het eigenlijk een grote blamage voor de Duitsers omdat een RAD (Reichs Arbeits Dienst) luchtafweer batterij de ME-262 had neergehaald! Een RAD batterij die trouwens qua uitrusting en taak hetzelfde zal zijn geweest als de RAD opstelling en kanon in museum Deelen.
Op een brokstuk stond het nummer 130026. Het 'werknummer', te vergelijken met het chassis nummer van een auto. Volgens het Kriegstagebuch van Kampfgeschwader 51 Edelweiß, was het WNr. van de op 12 september 1944 bij Elden neergestorte Me 262: '130026'. Conclusie: dit is de ME 262 die op 12 september 1944 bij Elden werd neergehaald door Duits afweergeschut dat in de buurt van boerderij De Koppel stond opgesteld, nabij Kronenburg / Arnhem. De twintigjarige piloot, Unteroffizier Herbert Schauder, kwam daarbij om het leven en werd begraven op Ehrefriedhof Zypendaal bij Schaarsbergen en later herbegraven in Ysselstein.
Museum Vliegbasis Deelen, CC-BY-NC
Tweede Wereldoorlog
1900-1950
Ede
Musea
Veluwe