Het eiland ontsloten: zes bruggen voor de Bommelerwaard

Vaste oeververbindingen

Eeuwenlang werd de Bommelerwaard geheel omsloten door het water van de Waal en Maas. De komst van spoor- en verkeersbruggen bracht daar verandering in. De vaste oeververbindingen maakten een einde aan de steeds moeilijkere bereikbaarheid van de Bommelerwaard voor het opkomende moderne en gemotoriseerde verkeer.

De eerste vaste oeververbindingen die gebouwd werden, waren de spoorbruggen bij Zaltbommel en Hedel tussen 1864 en 1871. Bij werkzaamheden aan de Maas tussen Well en Heusden eind negentiende eeuw kwam ook een vaste brug in beeld over het nieuw te graven Heusdens Kanaal. De verkeersbruggen bij Zaltbommel en Hedel die in de jaren dertig van de vorige eeuw werden gebouwd, waren onderdeel van een belangrijke hoofdweg door Nederland, de Rijksweg 2. De zesde brug die de Bommelerwaard ging ontsluiten, de Maasbrug Hedel, werd gebouwd als onderdeel van de rondweg om 's-Hertogenbosch. Maar de verkeersbrug bij Zaltbommel kon het toenemende autoverkeer nauwelijks verwerken. Rijkswaterstaat besloot in 1988 om de oude vakwerkbrug te slopen en te vervangen door de Martinus Nijhoffbrug.


Rechten

©

Relevante links

Vond u dit artikel nuttig?

Kenmerken

  • Landschap
  • 1800-1900
  • Zaltbommel
  • Landschap
  • Rivierenland

Plaats

Location on map

Verwante verhalen

Lees meer

Contactgegevens

Erfgoed Gelderland
Team mijnGelderland
Westervoortsedijk 67-D
6827 AT Arnhem

026-3521690
info@mijngelderland.nl

Inschrijven nieuwsbrief

 

mijnGelderland Sociale media

erfgoed gelderland

Contactgegevens

Erfgoed Gelderland
team mijnGelderland
Westervoortsedijk 67-D
6827 AT Arnhem

T 026-3521690
E info@mijngelderland.nl