Na de capitulatie van Duitsland in 1945 keerde het eerste Canadese leger huiswaarts. Al het materieel werd achtergelaten op Vliegveld Deelen. Naast veldhospitalen, werkplaatsen en alles wat een leger nog meer nodig heeft, waren dat meer dan 37.000 voertuigen!
Motoren, jeeps, scoutcars, tanks, vrachtwagens, artilleriestukken maar ook draaibanken en ander materieel werd verspreid opgesteld op en rondom het vliegveld Deelen. Op foto’s in het museum is de enorme omvang goed te zien. Rijen en rijen voertuigen, voor zover het oog kon zien. In de volksmond werd het al snel Dump Deelen.
De Nederlandse Staat kocht al het materieel in dit Demob Vehicle Park na enkele maanden onderhandelen op. Alle voertuigen werden zoveel mogelijk gerestaureerd en de onbruikbare onderdelen en staal (lees: tanks en geschut) werden op veilingen verkocht. Een deel werd rechtstreeks verkocht aan bedrijven die belangrijk waren voor de wederopbouw. Deze verkoop werd door de RAI als concurrentie vervalsing gezien en al snel moesten de belangrijkste auto importeurs van Nederland betrokken worden bij de verkoop. Zoals op een authentieke film in museum Deelen te zien is hadden zij eigen kantoortjes, in rijdende schaftketen, van waaruit de testritten en verkoop geregeld werden.
Een deel ging naar staatsbedrijven zoals PTT, Marechaussee maar ook naar de brandweer eenheden. Het voornaamste deel werd echter verkocht aan de diverse legeronderdelen. Een deel voor alle krijgsmacht onderdelen in eigen land. Een belangrijk deel was bestemd voor de oorlog in Indonesië. Kilometers lange konvooien reden over de anders zo rustige Veluwe naar Amsterdam en Rotterdam om van daar uit verscheept te worden naar Indonesië.
De enorme schaarste aan alles en natuurlijk winstbejag lokte ook veel diefstal uit. In de archiefstukken zijn talrijke brieven en artikelen te vinden die melding maken van diefstal door burgers, maar ook op grote schaal diefstal en fraude door het personeel. Al snel werd een hek om de hele dump geplaatst die door generatoren onder 1000 volt spanning gehouden werd. Op een enkele vindingrijke dief na werd het toen aanzienlijk minder, maar kostte ook het leven van een militair die naar zijn werk op Dump Deelen ging. Nietsvermoedend liep hij in dichte mist tegen het hek en overleed.
In de geheel vernieuwde Deelen Zaal in Museum Vliegbasis Deelen vindt u vele foto’s, voorwerpen, motorfiets, Bedford, een unieke film uit 1946 en archiefstukken uit de boekhouding die een indrukwekkend sfeerbeeld geven van dit enorme voertuigenpark. De meest recente aanwinst is een Bedford tankwagen. Dit vroege model heeft twee lage voorruitjes, hetgeen hem vrij zeldzaam maakt.
Museum Vliegbasis Deelen, CC-BY-NC
Tweede Wereldoorlog
1900-1950
Apeldoorn
Veluwe