De Lekbrug bij Culemborg Langste overspanning in Europa, 1868

De spoorbrug bij Culemborg
De spoorbrug over de Lek bij Culemborg is een baken in het landschap. De huidige brug heeft een illustere voorganger. Die maakt deel uit van het nieuwe spoorwegennet dat vanaf 1860 wordt aangelegd door de Nederlandse overheid. Culemborg krijgt een station en een brug over de Lek. Nu is de stad rechtstreeks verbonden met Utrecht, Amsterdam en 's-Hertogenbosch.

Onder de nieuwe brug kunnen geen pijlers komen, vanwege het gevaar van kruiend ijs. Dat ontstaat in die tijd bijna elke winter als de Lek dichtvriest. De brug moet daarom een overspanning krijgen van 157 meter. Een revolutionaire lengte, nooit eerder vertoond in Europa. De speciale constructie, met gebruik van het nieuwe bouwmateriaal staal, krijgt internationaal veel lof. Op 11 augustus 1868 wordt de brug feestelijk geopend.

Na 115 jaar wordt de brug toch weer ingehaald door de moderne techniek. De moderne goederentreinen worden te zwaar. In 1983 wordt de oude brug vervangen door de huidige boogbrug. Die komt bovenop de oude, negentiende-eeuwse pijlers, nu zeven keer zwaarder.

Locatie

Vond u dit artikel nuttig?
Ja Nee

Reageer op dit verhaal

Stuur hier een reactie op bovenstaand verhaal. Je hoeft niet per sé in te loggen bij Disqus, een bijdrage leveren als gast is ook mogelijk. Vul wel altijd een e-mailadres in. Aanvullende afbeeldingen plaatsen, kan ook, mits rechtenvrij.

comments powered by Disqus

Inschrijven nieuwsbrief

Contactgegevens

Erfgoed Gelderland
team mijnGelderland
Westervoortsedijk 67-D
6827 AT Arnhem

T 026-3521690
E info@mijngelderland.nl