Sinds 1936 ligt Culemborg bij de nieuwe noord-zuidverbinding, de Rijksweg A2. Na het schip en de trein is de auto het belangrijkste transportmiddel geworden. De steden 's-Hertogenbosch, Utrecht en Amsterdam zijn nu snel en efficiënt bereikbaar.
Direct na de Tweede Wereldoorlog wordt aan de westkant van het spoor bedrijventerrein Pavijen aangelegd. Steeds meer bedrijven verdwijnen uit de stad en laten hier een nieuw bedrijfspand bouwen. Naast de traditionele sigaren- en meubelfabrieken vestigen zich ook andere bedrijven.
In de jaren vijftig en zestig groeit de bevolking van Culemborg explosief. De gezinnen worden kleiner en de welvaart neemt toe. Ook vinden steeds meer mensen uit de Randstad, vooral Utrecht, Culemborg een prettige woonomgeving. Een centraal gelegen provinciestad met veel groen: ideaal voor gezinnen.
Om deze nieuwe bewoners onderdak te geven, worden ten zuidoosten en zuidwesten van de stad verschillende nieuwbouwwijken gebouwd. In oude ontginningspolders als Voorkoop, de Hond, Lanxmeer, Goilberdingen en Parijsch, waar zich eens de eerste Culemborgers vestigden.
Dit verhaal is onderdeel van de canon van Culemborg. Het volgende venster is hier te vinden.