Mijn interesse voor snelwegen en bruggen heb ik zover ik weet al sinds ik 5 jaar was. Tijdens de watersnood in 1995, weet ik me nog heel goed te herinneren en te vertellen van mijn vader, vroeg ik op de dag van de evacuatie: ''Papa, gaan wij ook weer over die eifeltorenbrug in Bommelland'?' Daar bedoelde ik dus mee, de Bommelse Brug bij Zaltbommel. Dat blijk ik heel vaak gezegd te hebben.
Toen de brug in 1996 werd gesloten en werd vervangen door de Martinus Nijhoffbrug, heb ik er weinig aandacht aan gegeven, omdat hij eigenlijk uit het zicht lag. Eenmaal uit het zicht, verwatert het ook. Totdat ik in 2006 te horen kreeg dat de Bommelse Brug gesloopt ging worden op 5 Maart 2007. Ik heb vanaf die tijd veel op de Bommelse Brug mijn weekenden doorgebracht.
Zaterdagmiddag of zondagmiddag. Genieten van de rust, vogeltjes op de stalen balken. Kraaien die krijste, duiven die koerden en als je dan dichtbij kwam vlogen ze weg richting de stad Zaltbommel. Met de zon erbij was dit een mooi effect.
In maart 2007 werd ik uitgenodigd door Rijkwaterstaat en de Gemeente Zaltbommel of ik aanwezig wilde zijn tijdens de sloop. Na de sloop heb ik van de Gemeente Zaltbommel kopieën gehad van de slooptekeningen van de Bommelse Brug en een stukje staal (11 kg. 30 cm.) Deze ligt nu met een aantal klinkers uit de oude A2 (1940) gevonden tijdens de verbreding Culemborg-Deil buiten in de achtertuin.
Van laag naar hoog, van hoog naar laag en de forten en andere bijzondere bouwwerken uit het verleden, maakt een mooi beeld. Een rivier is een rivier, de sluizen van heden, maken het veilig, maar met forten en ouderwetse gemalen, zoals bij Culemborg (in het Veld) geeft dit weer een kijk op het oude verleden in West-Gelderland. Landgoed Marienwaardt, mijn eigen woonplaats Beesd, en alle dorpen en kernen hier in de buurt hebben allemaal iets karakteristiek en geeft een mengeling tussen verleden, heden en een kijk op de toekomst. De Nieuwe Hollandse Waterlinie, voorheen Hollandse Waterlinie, laat een kijk zien in het verleden, maar ook in de toekomst.
Op dit moment ben ik met Rijkswaterstaat aan het kijken naar de voormalige Lekbrug bij Vianen. Een imposant kunstwerk, dat samen met de Bommelse Brug, deel uit maakte van het allereerste Rijkswegenplan uit 1927. Dit plan was het eerste officiële plan sinds de tijd van Napoleon uit de negentiende eeuw. In de omstreek hebben wij drie bruggen die uit dit plan zijn gerealiseerd. De Bommelse Brug uit 1933, de Hedelse Brug uit 1936 en Lekbrug Vianen uit 1936.
Lees ook het tweede deel van Dave's verhaal.