Twintig jaar na de sluiting van de dijk rond Flevopolder werd een nieuw tijdperk voor de Elburger botters ingeluid. In 1975 kocht een aantal jonge Elburgers (bottergekken genoemd) de oude en in vervallen staat verkerende EB24. Met geld uit eigen zak en veel improviseren slaagden deze enthousiastelingen er in de botter weer vaar- en zeilklaar te maken. De botter werd ondergebracht in de Stichting tot Behoud van Elburger Botters. De stichting bestaat uit 10 bestuursleden waaronder de voorzitter in de heer Henk Hulst die al meer dan 30 jaar aan het roer staat van onze stichting. Henk heeft als jong broekie nog mee gevaren op een van de botters en beheerst het vissersvak als geen ander. De stichting heeft tot doel het varend houden van de nog beschikbare Elburger Botters en het overdragen van het cultuurhistorisch (Elburgs) erfgoed op de volgende generatie.
De Botter is een oud Nederlands type vissersvaartuig met een plat tot licht V-vormig vlak, met een net uitspringende kiel en hoekige kimmen die overgaan in bol naar buiten lopende zijden, waarvan het boeisel boven het berghout naar binnen valt (invalling). Botters visten op de voormalige Zuiderzee en worden door kenners beschouwd als snelle vaarders en worden gerekend tot de elegantste Nederlandse vissersschepen. Botters werden ook gebruikt voor de kustvisserij op de Noordzee en de huidige Waddenzee. Het type is ontstaan in de 1e helft van de 19e eeuw. Er is verwantschap aanwijsbaar met de oudere tochtschuit en het waterschip. (bron: http://www.botterselburg.nl/botters/)
Bekijk een filmpje van Een Wagen Vol Verhalen over het maken van botters.