In onderscheid tot andere agrarische gebieden ging eind negentiende eeuw het Rivierengebied over op andere teelten, onder andere de fruitteelt. Het in deze regio typische gemengde bedrijf maakte dat mogelijk.
Daardoor leed het gebied minder onder de graancrisis van de jaren 1870-1890 dan bijvoorbeeld Groningen dat hoofdzakelijk gericht was op graanteelt. Door de aanvoer van goedkoop graan onder andere uit de Verenigde Staten gingen veel bedrijven daar ten onder.
De gunstige agrarische ontwikkeling in het Rivierengebied vroeg om moderner en sneller vervoer. In 1898 leidde dat tot de oprichting van de NV Stoomtram; eerst nog een dochter van de Nijmeegse Tramwegmaatschappij. Na 1916 voerde de Stoomtram Maas en Waal tot 1934 het vervoer tussen Nijmegen en Wamel zelfstandig uit. Door de watersnoodramp in 1926 kwam het wel een tijd stil te liggen.
Hoewel de tram veel goederen vervoerde, werd de tram ook voor personenvervoer gebruikt. Het was een bekend middel om een uitstapje te maken naar de verschillende markten in het gebied. Bovendien werd gestopt op die plaatsen waar een café of uitspanning was. Zo ook in Ewijk. Op de plek waar de tram stopte, is ook nu nog het bedrijvencomplex van Koopmans.
Land van Maas en Waal
Streekgeschiedenis
1800-1900
Beuningen
Rijk van Nijmegen