In de negentiende eeuw is het maken van een reis naar een andere plaats een hele onderneming, die veel tijd en geld kost. Diligences rijden bijvoorbeeld naar de markten in de omgeving, maar een reis van Nijkerk naar Zwolle duurt al gauw een halve dag. De reis naar Amsterdam kan met een beurtschip worden gemaakt. Driemaal per week vertrekt er een schip uit de Nijkerkse haven, 's avonds om 20.00 uur. Halverwege de volgende dag wordt dan in Amsterdam aangelegd.
De aanleg van de spoorlijn brengt snellere en voordeligere verbindingen tot stand. Vanaf 1863 rijdt de stoomtrein door Nijkerk. Een paar keer per dag komt de trein stomend, piepend en fluitend aan. In 1865 wordt het stationsgebouw, dat tot op de dag van vandaag dienstdoet, geopend. De dienstregeling wordt steeds uitgebreider; er wordt onder andere gestopt in Slichtenhorst en Hoevelaken.
Kan men in 1950 negen keer per dag naar Amersfoort of Zwolle, in onze tijd (2021) zijn we gewend aan een trein die twee keer per uur in beide richtingen rijdt, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
Leestip:
Museum Nijkerk, CC-BY-NC