Betuwsche Stoomtramweg Maatschappij

1907

De BSM werd opgericht op 16 februari 1907. De spoorbreedte werd bepaald op 106,7 cm, zodat de tramlijnen konden aansluiten op de lijnen van andere maatschappijen. De verkeersbruggen bij Arnhem en Nijmegen waren er nog niet. Er werden meerdere lijnen aangelegd.

Een lijn vanaf de Nijmeegse pont in Lent via Halve Weg naar Elst en Elden.  Een tweede lijn liep van Lent via Bemmel en Huissen naar Elden. Verder was er een lijn van Elst naar Bemmel en een lijn van Bemmel via Haalderen, Gendt, Doornenburg naar Angeren en Huissen of van Doornenburg naar Pannerden. Op 4 december 1908 werd de eerste rit gereden. Alle trams kwamen volgens dienstregeling op hetzelfde moment in Bemmel bij het tramstation aan de Karstraat aan, zodat overstappen een eenvoudige zaak was.

Rond 1920 werd het net ingekrompen en een deel rails en rollend materieel verkocht. Dit was het begin van het einde. De opkomst van de autobus  zorgde voor het definitieve einde in 1933. Tot 1935 reden er nog enkele goederentrams, maar daarna werden de sporen opgebroken.

Er is niet veel meer terug te vinden van de B.S.M.  Aan de oostzijde van de Karstraat, ongeveer vanaf de Herckenrathweg tot aan de Deellaan, heeft het tramstation gelegen met wagenloodsen, werkplaatsen, bevoorrading van water en steenkool en het woonhuis van de chef, tevens administratiekantoor. Dat is allemaal weg. Langs de Karstraat richting Huissen is nog een klein stuk fietspad tussen twee rijen bomen te zien.

Dit verhaal is onderdeel van de canon van Lingewaard. Bekijk hier het volgende venster.


  • Lingewaard

  • 1900-1950

  • Lingewaard

  • Arnhem e.o.

Relevante links

Verwante verhalen

Lees meer

Contactgegevens

Erfgoed Gelderland
Team mijnGelderland
Westervoortsedijk 67-D
6827 AT Arnhem

info@mijngelderland.nl

Inschrijven nieuwsbrief

mijnGelderland Sociale media

erfgoed gelderland

Contactgegevens

Erfgoed Gelderland
Team mijnGelderland
Westervoortsedijk 67-D
6827 AT Arnhem

E info@mijngelderland.nl