Onder leiding van de Tramweg Maatschappij Zutphen-Emmerik werd in september 1925 gestart met de aanleg van de stoomtramlijn Deventer-Zutphen.
Vooral de industrie in Deventer had behoefte aan een rechtstreekse verbinding met Emmerik. Aan het tracé werden drie stations gebouwd: in Deventer, Gorssel en Zutphen. Het station in Zutphen werd opgericht naar het spiegelbeeld van het stationsgebouw in Deventer. De standplaats in Gorssel kreeg een andere architectuur.
Het station in Gorssel was, net als het dorp, ontworpen in een stijl met chaletachtige kenmerken. De indeling bestond uit een goederenloods, een kantoorruimte en een wachtruimte met daarnaast een vrijstaand privaatgebouwtje. Op 2 oktober 1926 vond de officiële opening plaats. Na de vernieling van de spoorbrug door de Duitsers in april 1945 was de tramlijn echter niet meer in gebruik. Het stationsgebouw werd van 1947 tot 2000 benut als bedrijfsruimte en als clubhuis van de tennisvereniging, de postduivenvereniging en de wandelvereniging. Daarna volgden een aantal jaren van leegstand, waarna uiteindelijk de Historische Vereniging De Elf Marken in het tramstation introk.
Er werd lang onderhandeld over de uitbreiding en restauratie van het station, maar op 14 juli 2010 startte dan toch officieel het restauratieproject. Begin oktober 2010 begon de aannemer met de benodigde sloopwerkzaamheden, gevolgd door het uitgraven van de bouwput voor de aanbouw aan de achterzijde. Naast de entree en werkruimte kwamen aan weerszijden twee expositie-ruimtes. Deze werden omsloten door een glazen wand, die het gebouw een transparant karakter zou geven. In de aanbouw aan de achterzijde is de documentatieruimte met een ruime berging geplaatst. Het vroegere privaatgebouwtje diende als opslagruimte. De officiële opening van het Tramstation Gorssel vond plaats op 28 oktober 2011.
Piet Staal
Landschap
1900-1950
Lochem
Historische verenigingen
Achterhoek