Op 4 juni 1910 besluit de gemeenteraad van Ede een aantal gronden op de Doesburgerheide, gelegen vlakbij De Driesprong in Ede, te kopen en te verhuren aan Verwey en Lugard's Automobiel Maatschappij in Den Haag. Deze maatschappij is van plan daar een vliegveld aan te leggen. Bovendien wil men er loodsen voor het fabriceren en repareren van vliegtuigen laten bouwen.
Er worden uiteindelijk drie hangars en een vliegtuigfabriekje gebouwd. De afgebakende start- en landingsbaan had een lengte van 5.000 meter en een breedte van 200 meter. Door een snelle aankoop in Frankrijk van een Blériot XI lukt het om reeds op 29 juli 1910 een primeur te hebben. Luchtvaartpionier Jan Hilgers stijgt op, vliegt een rechte lijn, keert en vliegt vloog weer in een rechte lijn terug, waarna hij landt. Hilgers werd hiermee de eerste Nederlander die op succesvolle wijze boven Nederlandse bodem vloog.
In augustus arriveert er een tweede vliegtuig. Vliegen is 'booming' in die tijd en men hoopt een hoop geld te verdienen met de luchtvaart. De waarheid is echter anders. Na een kort succes worden er na verloop van tijd steeds minder vliegtuigen verkocht en loopt de belangstelling voor de vlieglessen terug. In 1921 sluit men het vliegveld.
De gebouwen werden gesloopt, maar de betonnen baan bleef nog lange tijd ongelaten. Deze werd als tennisbaan gebruikt door vakantiegangers. Inmiddels is het beton verwijderd waardoor er geen tastbare herinnering meer is van het vliegkamp. Wel staat er een informatiebord bij de Doesburgermolen over het bestaan van het vliegveld.
Historisch Ede
Streekgeschiedenis
1900-1950
Ede
Veluwe