Omdat er twee grote spoorbruggen gebouwd moeten worden, rijdt de eerste trein tussen Arnhem en Nijmegen pas op 15 juni 1879.
De trein stopt onder andere in Oosterbeek, Elst, Ressen-Bemmel en Lent. Tussen 1882 en 1885 wordt de Betuwespoorlijn aangelegd die in een vork wordt aangesloten op de lijn Arnhem-Nijmegen. Bij de splitsing komt station De Vork, een redelijk grote halte met overstapmogelijkheden. Later zal Station Ressen-Bemmel deze functie overnemen.
Aanvankelijk was Ressen-Bemmel een halte met een houten gebouwtje er bij. In 1881 werd een nieuw station gebouwd, dat 100 jaar in Ressen zou staan. De trein werd veel gebruikt door handelsreizigers en door inkopers van groente en fruit aan de veiling. Vaak werd in het stationskoffiehuis, maar ook wel in Bemmel, overnacht. Op de bovenverdieping woonde de stationschef met zijn gezin.
Het stationskoffiehuis
In 1981 wordt het stationsgebouw afgebroken. Het tussenperron is al eerder verdwenen en er stopt sinds 1941 geen trein meer. De Stationsweg loopt dood op een groene geluidsmuur. Alleen het stationskoffiehuis, waar indertijd reizigers konden wachten op hun aansluiting en soms wel overnachtten en waar diverse Ressense feesten werden georganiseerd, staat er nog. Het is uiteraard niet meer als zodanig in gebruik.
Dit verhaal is onderdeel van de canon van Lingewaard. Bekijk hier het volgende venster.