 
                                    Al achttien jaar lang volgen honderdduizenden Nederlanders haar tekeningen van spraakmakende rechtszaken in de krant en op televisie. Nu is het werk van rechtbanktekenaar Petra Urban (Amsterdam, 1972) voor het eerst in een museale context te zien. Stadsmuseum Harderwijk wijdt een tentoonstelling aan haar unieke oeuvre.
Waarom een rechtbanktekenaar in een museum? Conservator Sophie van Steenderen licht toe: "Het werk van Petra Urban beweegt zich op een bijzondere grens. Het is journalistiek én beeldende kunst. Haar tekeningen zijn indringende verslagen van onze rechtsstaat in actie, maar tegelijk ook krachtige composities die getuigen van vakmanschap en emotie. Precies dat maakt haar oeuvre betekenisvol én museumwaardig."
Urban ontwikkelde een herkenbare techniek: tekeningen opgebouwd uit fijne, verticale streepjes. Die stijl is dynamisch en veelzijdig, soms gedetailleerd en precies, soms los en schetsmatig. Haar werk is realistisch en menselijk. Ze tekent mensen van vlees en bloed, zonder karikatuur. Gezichtsuitdrukkingen, gebaren en houdingen staan centraal, net als details in kleding, sieraden en kapsels. Zelfs materiaalverschillen – van katoen tot leer – komen overtuigend tot leven.
Urban zelf zegt daarover: "In één tekening moet ik de essentie van de zitting vastleggen: de houding van een verdachte, de blik van een getuige, of de spanning in de zaal. Dat vraagt om snelheid én om zorgvuldigheid. Elke lijn moet iets vertellen."
Petra Urban geldt als pionier: als een van de eerste vrouwen in een traditioneel mannenbolwerk en als eerste rechtbanktekenaar die digitaal ging werken. Haar werk laat zien dat kunst niet alleen in ateliers ontstaat of in musea en galeries te zien is, maar ook midden in de samenleving staat. Juist daarom toont Stadsmuseum Harderwijk haar oeuvre: als zeldzaam voorbeeld van hoe kunst, journalistiek en maatschappij elkaar raken.
Personen
Kunst en cultuur
Harderwijk
Tentoonstelling