Als het stadsbestuur zelf weer aan de eigen toekomst kan werken, neemt het geen enkel initiatief. Ook niet als Buren door de gemeentewet een autonome gemeente wordt. Inzet komt er wel van het Polderdistrict Buren. Het pleit voor begrinting van de wegen, afschaffing van tollen en aanleg van een stoomtram. Het heeft zelf baat bij goede infrastructuur, maar kijkt ook naar het algemeen belang.
Helaas zit het tij tegen. De wagendienst van Van Gend & Loos tussen Buren en Geldermalsen wordt in 1882 opgeheven. Drie jaar later verdwijnt de omnibus Buren-Tiel. Oorzaak is de geopende spoorwegverbinding Dordrecht-Geldermalsen-Nijmegen. Veel paardenhandelaren mijden de Burense paardenmarkt. Geldermalsen heeft een betere verbinding en ook betere overnachtingsgelegenheden.
Stoombootdiensten leggen vaak alleen in Buren aan bij voldoende afzetproducten. Ook geeft de verzanding van de Linge problemen. De scheepvaart is nog belangrijk. Bij laag water is de toevoer naar steenfabrieken in Buren, Buurmalsen en Deil gestremd door een gezonken wrak. De schipper heeft geen geld en een bezoek aan de minister levert niets op. Uiteindelijk kopen de steenfabrieken het schip op om het te laten lichten. Als in 1896 Korne en Linge worden verdiept, komt het geld vooral van de polderbesturen. Men hoopt op uitbreiding van de stoombootdiensten Rotterdam-Geldermalsen tot aan Buren, maar twaalf jaar later constateert men dat de bevaarbaarheid alleen maar achteruit gaat. Buren raakt steeds meer in een isolement verzeild. Het gemeentebestuur ziet geen kans hier iets aan te doen.
Dit verhaal is onderdeel van de canon van Buren. Het volgende venster is hier te vinden.
Henk Huitsing
Buren
Streekgeschiedenis
1800-1900
Buren
Rivierengebied