Tegenwoordig is fietsen kinderspel. De eenentwintigste eeuw heeft ons kennis laten maken met de elektrische fiets. Deze zogenaamde e-bike geeft trapondersteuning tot ongeveer 25 kilometer per uur. Een hypermodern product, zou je denken. Toch bestaat de elektrische fiets bijna 80 jaar. Al in 1937 werden er door Gazelle 117 van zulke rijwielen geproduceerd.
De elektrische fietsen waren geen succes: de tijd was nog niet rijp. Gazelle ging te snel, maar deed daarmee haar naam wel eer aan. De benaming Gazelle werd voor het eerst gebruikt in 1902. Oprichter Willem Kölling liep in dat jaar door de bossen rondom Dieren (waar het bedrijf sinds 1892 was gevestigd). Daar werd hij geïnspireerd door de sierlijkheid en snelheid van een passerende reebok. Kort daarna kwam het eerste complete rijwiel onder de naam Gazelle op de markt.
In de jaren hierna groeide Gazelle uit tot één van de bekendste Nederlandse fietsfabrikanten. Een belangrijke factor hierin was het stripfiguur Piet Pelle. In de jaren dertig speelde Piet Pelle, samen met zijn Gazelle, vaak de hoofdrol in promotiemateriaal. Ook na 1945 was Gazelle succesvol: het bedrijf groeide uit tot de belangrijkste rijwielfabrikant van Nederland. Gazelle stond – en staat nog steeds – garant voor kwaliteit, degelijkheid en comfort. Deze kwaliteiten hebben bijgedragen aan het feit dat Gazelle ook tegenwoordig nog marktleider is. Sinds 1992 draagt Gazelle het predicaat Koninklijk in haar naam, dankzij haar honderdjarig bestaan.
Koninklijk is het bedrijf niet alleen wat betreft leeftijd. Gazelle is altijd een belangrijke bron van werkgelegenheid geweest. Bovendien heeft de grootschalige productie een bijdrage geleverd aan de integratie van de fiets in de Gelderse en Nederlandse cultuur.
Lian van der Zon, CC-BY-SA
Gemaakt in Gelderland
Industrie
1800-1900
Rheden
Arnhem e.o.