Van markt tot marketing

Honderd jaar geleden had nog niemand van de term consumptiemaatschappij gehoord. Toch consumeerden Gelderlanders in die tijd ook al: ze verbouwden groenten, fokten vee en voor de spullen die ze zelf niet hadden, gingen ze naar de markt. Dat veranderde in de jaren vijftig, toen de welvaart zich breed verbreidde. 'Waarom nog een sok stoppen als je gemakkelijk een nieuwe kunt kopen?' En 'waarom nog groenten inmaken, als de supermarkt ze vers in de vakken heeft liggen?'

Waar men vroeger naar de markt ging, komt de markt tegenwoordig bij de mensen binnen in alle mogelijke vormen van reclame. Kocht men vroeger een product bij degene die het gemaakt of gekweekt had, tegenwoordig koopt men een merkartikel bij een winkelketen.

Een ontwikkeling dus van markt naar marketing, van eigenkweek naar massaproduct, van lokaal naar multinationaal. Ontwikkelingen die ook in Gelderland diep hebben ingegrepen.

Hier ziet u een fotoreportage.


Rechten

©

Relevante links

Vond u dit artikel nuttig?

Kenmerken

  • Gelderland 1900-2000
  • Industrie
  • 1950-2000

Verwante verhalen

Lees meer

Contactgegevens

Erfgoed Gelderland
Team mijnGelderland
Westervoortsedijk 67-D
6827 AT Arnhem

026-3521690
info@mijngelderland.nl

Inschrijven nieuwsbrief

 

mijnGelderland Sociale media

erfgoed gelderland

Contactgegevens

Erfgoed Gelderland
team mijnGelderland
Westervoortsedijk 67-D
6827 AT Arnhem

T 026-3521690
E info@mijngelderland.nl