De IJssellinie

Een ongebruikte Gelderse waterlinie, 1951-1963

Kort na de Tweede Wereldoorlog ontstond een verkoeling tussen de westelijke geallieerden en de Sovjet-Unie. De tegenstellingen tussen de vroegere bondgenoten escaleerden snel, met als resultaat een 'koude oorlog' tussen oost en west. Men nam al spoedig maatregelen om een eventuele aanval uit het oosten te keren. In NAVO-kringen werd gedacht aan een defensielinie langs de Rijn en de Waal, maar na aandringen van Nederland werd de IJssel in de NAVO-plannen opgenomen.

De verdediging van het IJsselgebied was gebaseerd op onderwaterzetting van het land. In het grootste geheim werden hiervoor vanaf 1951 voorbereidingen getroffen. De benodigde stuwen, door Rijkswaterstaat ontworpen, waren uitgekiende waterstaatkundige werken die later model stonden voor de Deltawerken. De plannen voor de bouw van de IJssellinie droegen de versluierende naam 'Noodbrug Pontonplan Betuwe'. Toen in 1961 de NAVO-verdediging voorwaarts werd geschoven tot aan de Elbe verviel feitelijk de functie van de IJsellinie. In 1963 besloot men de linie op te ruimen.


Rechten

©

Relevante links

Vond u dit artikel nuttig?

Kenmerken

  • Gelderland
  • Oorlog
  • Grenzen
  • 1950-2000
  • Heerde
  • Veluwe

Plaats

Location on map

Verwante verhalen

Lees meer

Contactgegevens

Erfgoed Gelderland
Team mijnGelderland
Westervoortsedijk 67-D
6827 AT Arnhem

026-3521690
info@mijngelderland.nl

Inschrijven nieuwsbrief

 

mijnGelderland Sociale media

erfgoed gelderland

Contactgegevens

Erfgoed Gelderland
team mijnGelderland
Westervoortsedijk 67-D
6827 AT Arnhem

T 026-3521690
E info@mijngelderland.nl