Jaaroverzicht mijnGelderland 2021

De toevoegingen van afgelopen jaar

Van: 20-12-2021 tot 31-01-2022
Ook in 2021 groeide het aantal verhalen over de Gelderse geschiedenis gestaag op mijnGelderland. De verhalen werden aangeleverd door onze achterban, vrijwilligers Ben Boersema en Olga Spekman of kwamen voort uit speciale projecten. Benieuwd? Lees verder!

Verhaal van Gelderland

Vanaf 2019 is opgeroepen verhalen in te sturen ten behoeve van het Verhaal van Gelderland: welke lokale verhalen mogen hierin niet ontbreken? Ook in 2021 waren de inzendingen gevarieerd. Van een levensschets van Bisschop Hamer, een verhaal over een bijzondere meubelfabriek tot een oral history interview over de Tweede Wereldoorlog.

Vrijwilligers

Ben Boersema werkte gestaag verder aan zijn overzicht van Gelderse kastelen met behulp van het 'kastelenboek'. Zo is dit deel van de geschiedenis steeds beter toegankelijk op mijnGelderland. Een overzicht vind je in deze route. Olga Spekman schrijft over allerhande onderwerpen, zoals: begraafplaats Moscowa, een serie over Vrome Vrouwen en een serie over Gelderse gouverneur generaals. Ook Alice Garritsen stuurde enkele verhalen in.

mijnGelderland in kaart

Nog gemakkelijker zien welk erfgoed er bij jou om de hoek ligt? Gebruik de nieuwe, doorontwikkelde module mijnGelderland in kaart

Projecten

MijnGelderland participeerde in 2021 in diverse projecten die tot doel hebben de Gelderse geschiedenis in al haar facetten beter toegankelijk te maken:

Canonherzieningen

In navolging van de herijking van de Canon van Nederland, begonnen we begin 2021 met de herziening van de lokale canons die op mijnGelderland gepubliceerd staan. Dankzij het harde werken van de betreffende Historische Verenigingen zijn de canons van Lochem & Groesbeek al volledig herzien. Andere canoncommissies, zoals Nijkerk, Ermelo, Arnhem, Tiel en Nijmegen zijn ook al begonnen met het proces.

Meest gelezen

Ten slotte kan het puntje 'best gelezen' natuurlijk niet ontbreken in een eindejaarsoverzicht. De vijf meest gelezen verhalen in 2021 op mijnGelderland:

1. Een achtergrondverhaal uit Het Verhaal tussen Maas en Waal over Fort Voorne.
  2. Een verhaal over het hoogwater in 1995.
  3. Uit de canon van Buren: ''W.A. van Buren'' schaatst de Elfstedentocht.
  4. Uit de canon van Barneveld: twee militaire legerplaatsen tussen Garderen en Stroe.
  5. De overzichtspagina van het oral history project rond de Arnhemse Defensiehaven.

Relevante links

- mijnGelderland in kaart

Vond u dit artikel nuttig?

• Streekgeschiedenis

• 2000-nu