De Waal als barrière Inleiding van het thema

In het kader van een lobby voor een Waalbrug bij Nijmegen werd in 1909 deze kaart uitgegeven, met de nog niet bestaande nieuwe brug als ontbrekende schakel © Museum het Valkhof, I. Jansz, 1909
Toen Nederland nog grotendeels bedekt was met moerassen en bossen, vormden rivieren de verbindingen tussen verschillende streken.

Toen het wegverkeer gangbaarder werd, werden grote rivieren als de Waal echter barrières voor voetgangers, veedrijvers en karren. In tijden van vrede werkte men aan het oversteekbaar maken van de rivier. In tijden van oorlog wilde men van de rivier juist weer een sluitende barrière maken. Deze tekst maakt deel uit van de special Verbeelding van de Waal. In dit onderdeel vertellen we over:

Vervolg: Voorden, kano's en ponten

Locatie


Reageer op dit verhaal

Stuur hier een reactie op bovenstaand verhaal. Je hoeft niet per sé in te loggen bij Disqus, een bijdrage leveren als gast is ook mogelijk. Vul wel altijd een e-mailadres in. Aanvullende afbeeldingen plaatsen, kan ook, mits rechtenvrij.

comments powered by Disqus

Inschrijven nieuwsbrief

Contactgegevens

Erfgoed Gelderland
team mijnGelderland
Westervoortsedijk 67-D
6827 AT Arnhem

T 026-3521690
E info@mijngelderland.nl